İNTERNET’İN UZAKTAN EĞİTİMDEKİ KONUMU
Öğr. Gör. Nurhayat Varol
Fırat Üniversitesi
Teknik Eğitim Fakültesi
23119 Elazığ
ÖZET
Başlangıçta sadece gelişmiş ülkelerde bulunan bazı üniversitelerin önderliğinde gündeme gelen uzaktan eğitim, günümüzde çok hızlı gelişme göstermektedir. Teknolojinin sağladığı olanaklar ile uzaktan eğitimde birçok yeni araç kullanılmaya başlanmıştır.
Gelişmiş ülkelerde yakın gelecekte cep
telefonları ile uzaktan eğitim kavramının ortaya çıkacağı bir süreçte,
Türkiye’de İnternet üzerinden uzaktan eğitim kavramının mazisi sadece birkaç
yıl eskiye dayanmaktadır. İnternet kullanılarak diplomaya yönelik programların
açılması konusu bile ancak birkaç aylık bir geçmişe sahip bulunmaktadır.
Bu makalede İnternet üzerinden uzaktan eğitimin
geçmişten günümüze kadarki süreci üzerinde durulmakta ve İnternet’in uzaktan
eğitim yapmadaki rolü ele alınmaktadır. Sonuçta İnternet üzerinden uzaktan
öğretim yapılması durumunda, ne tür olguların göz önünde bulundurulması
hakkında bazı somut öneriler sunulmaktadır.
1.GİRİŞ
Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin hızla ilerlemesi; eğitimde yeniliklerin doğmasına var olanların da modern teknoloji araçlar vasıtasıyla daha da hızlanmasına neden olmuştur. Dolayısıyla eğitimde yeni kurumlar ve olguların gelişmesi sağlanmıştır. Bu kurumların gelişmesiyle de; çağdaş eğitim, çağdaş üniversite modelleri oluşmuştur.
Bilgi
toplumu olma yolundaki hedefimize ulaşmak için de teknolojiyi kullanmak
kaçınılmaz olmuştur. Teknoloji, çağdaş insanın yaşamının en etkin bir öğesi
olma yolunda hızla ilerlemektedir.
Teknoloji Destekli Eğitim Uzaktan Eğitimin temelini oluşturduğuna göre; O halde Teknoloji Destekli Eğitim nedir? sorusuna şu cevabı vermek mümkündür.
“Teknoloji Destekli Eğitim; Ağ üzerinden erişilebilen, LAN, Intranet, Internet, çok ortamlılık (Multimedia) özelliklerine sahip, etkileşimli olarak hazırlanmış, pedagojik özellikleri olan, bilgi aktarmanın yanı sıra beceri kazandırmaya yönelik, eğitim alanların performanslarının bilgisayar tarafından otomatik değerlendirilebildiği ve kaydedilebildiği, herkesin kendi bilgi seviyesinden kendi algılama ve kavrama hızına göre ilerleyebildiği ve kendilerine uygun zaman ve yerde eğitim alabilmelerine olanak sağlayan kurs malzemelerinin kullanılarak yapıldığı uygulamadır” diye ifade etmek mümkündür..
Eğitim alanında birçok teknolojinin kullanımıyla öğrenci üzerindeki eğitim öğretim alanında yenilikler birbirlerini kovalamış, verimlilik de artmaya devam etmiştir. Bu gelişimler eğitimin sınırlarını zorlayarak okul ve sınıf dışına taşmıştır. Bu gelişmelerin sonucunda Uzaktan Eğitim Kavramı doğarak yaşam boyu eğitim, sınırsız eğitim, kendi kendine öğrenme olguları gelişmiştir.
Uzaktan
Eğitim; çağdaş bir eğitim modelidir. Uzaktan Eğitim, farklı zaman ve mekanlarda
öğretmen ve öğrencinin ayrı olduğu mekanlarda çoklu ortam desteği ile
gerçekleştirilen eğitim uygulamaları olarak tanımlanabilir.
Uzaktan
Eğitim başlıca şu dört temel öğe üzerine kurulur.
·
Öğretim sürecinin çoğunda öğrenci ve öğretmenin ayrı mekanlarda olması.
·
Öğretmen ve öğrenciyi birleştirecek, ders içeriğini iletecek eğitim
medyasının var olması.
·
Öğretmen veya eğitim veren birey ile öğrenci arasında iki yönlü bir
iletişimin sağlanması.
·
Eğitim sürecinde öğrenci değerlendirmesinin sağlanmasını içeren eğitim
organizasyonun etkisi.
2.
UZAKTAN EĞİTİMİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI
Türkiye'de Uzaktan Eğitim
1974 yılında mektupla öğretim adı altında oldukça sınırlı imkanlarla başladı.
Yapılan Üniversitelerarası Giriş Sınavında tercihlerine giremeyen öğrenciler
için tekrar bir form geliştirilerek ve Eğitim Enstitüler için tercih sırası göz
önüne alınarak ÖSYM de aldığı puana göre yerleştirme yapıldı. Oldukça uzun bir
süre geçtikten sonra ders kitapları posta yoluyla gelmeye başladı. Eğitim gören
adaya yalnız kitaplar geliyor, belirli tarihlerde merkezi sistem bir sınav ile
başarılı olan öğrencilerle 8 haftalık yüz yüze eğitim yapılıyor ve tekrar sınav
yapılarak başarı ölçülüyordu. 1974 yılı için Diyarbakır Eğitim Enstitüsü (3
yıllık) Matematik bölümünde başarı oranı
% 4.6 idi.
İmkanların çok sınırlı
olması nedeniyle uygulamanın başladığı ilk yıl başarı oranı görüldüğü gibi
oldukça düşüktü. Türkiye’de ilk uygulama olması nedeniyle bazı alanlarda iş
disiplini sağlanmıştı, ancak bazı aksaklıklar da beraber gelmişti. Merkez tarafından
gönderilen ders kitapları haricinde eğitimi destekleyici başka unsurlar yoktu.
Hatta organizasyon bozukluğundan ve alt yapı yetersizliğinden olacak ki; sınav
sonrası merkezden gönderilen kitaplarını alabilen aday sayısı da azımsanmayacak
sayıdaydı. Zaten sadece yazılı materyal kullanılmakta o da görsellikten
uzaklaştırılmış, yoğun bir anlatım ve alıştırma kitabı olmuştu. O yıllarda
birçok bölgede televizyon yayınının bulunmayışı, televizyonundan izleme
imkanını sağlayamamıştı.
Radyo da bir teknoloji
ürünüdür. Bazı branşlar için destekleyici programların yapılma şansı da olduğu
halde böyle bir aracı kullanarak uzaktan eğitimi destekleyici programlar
yapılmıyordu. Bunun nedenleri arasında işitsellikle eğitime verilecek katkının
öneminin farkına varılmamıştı. Program oluşturmak için alt yapının var olmaması
da dezavantajlardan birisiydi. Bilim yavaş yavaş yayıldığı için bilgiye bir an
önce ulaşma çabası da bugünkü gibi değildi. Yazılı materyale dahi zamanında
ulaşabilince mutlu olmasını bilen bir toplum idik.
Mektupla
öğretim gibi kısıtlı imkanlarla başlayan uzaktan eğitim, Anadolu Üniversitesi
Açık Öğretim Fakültesinin varlığıyla biraz daha gelişti. Öğrencilere ulaşım,
basılı materyal ve TRT kanallarından sağlanmaya başlanmıştır. AÖF., AÖL., Lisans
Tamamlama programlarında, programlar öğrencilere iletmek için ses kasetleri,
radyo, televizyon, video, telefon, tele kurslar desteğiyle ulaştırılmaya
başlandı. Elbette ki sağlanan bu
imkanlardan kayıtlı öğrencilerin
yararlanmalarının yanı sıra kendilerini geliştirmek isteyen, konuya ilgi
duyan insanlar tarafından da izlenmekte ve yararlanılmaktadır.
Bilimsel ve teknolojik
gelişmelerin hızla ilerlemesi; eğitimde yeniliklerin doğmasına var olanların da
modern teknoloji araçlar vasıtasıyla daha da hızlanmasına neden olmuştur.
Dolayısıyla eğitimde yeni kurumlar ve olguların gelişmesi sağlanmıştır. Bu
kurumların gelişmesiyle de; çağdaş eğitim, çağdaş üniversite modelleri
oluşmuştur. Eğitim alanında kullanılan iletişim teknolojilerine bakıldığında
görsellik ve işitsellik gittikçe arttığından, öğrenciyi motive etmesi de
tartışılamayacak düzeye gelmiştir.
Televizyon ve radyo ile
eğitime giren işitsel ve görsellik gittikçe gelişerek, bilgisayar gibi popüler
bir teknoloji de gör - işit - dokun şeklinde eğitim alanında yerini almıştır.
Takip eden yıllarda Bilgisayar Destekli Eğitime giriş yapılmış ve süratle
yayılmıştır. Bu girişiyle bilgisayar, eğitim ortamında yalnız araç olmaktan
çıkmış, sistem destekleyicisi ve sistem güçlendiricisi olma rolünü üstlenmiştir.
İçerisinde bulunduğumuz son
yıllarda yeni eğitim şekli hızla çağdaşlığa doğru koşuyor. Yeni sistemde bilgi
edinmekten çok bilgi oluşturma, analiz ve sentezlerden yeni sonuçlar çıkarma ve
bilgi birikimlerini paylaşma amaçlanmaktadır.
Bilgi teknolojileri
iletişimsiz olması durumunda önemsiz bir unsur haline dönüşebilir. Çoklu ortam
oluşturularak çift etkileşimli iletişim neden oluşturulmasın? Derken;
Bilgisayar ve İnternet’in birleşimiyle kendimizi sanal dünyada, sanal
üniversitelerde bulduk. Eğitim alınmakta, çift yönlü etkileşim sağlanmakta,
eğitim sonucunda ölçme - değerlendirme gerçekleştirilmektedir.
Bugün eğitim sürecinin birer
boyutu olan Mikroöğretim, Teleokul, Teleüniversite, Açık Üniversite, TV Okulu,
Elektronik Posta, Telekonferans vb eğitim literatüründe sık rastlanan
kavramlardır. En yakın zamanda ulaşmak ve yaygınlaşmasını istediğimiz; var olan
teknolojilere uydu yayınları, telekonferans sisteminin eklenip yaygınlaşarak
Uzaktan Eğitimin daha güçlenmesidir.
Internet günümüzde yüz
binlerce bilgisayarı ve 100’den fazla ülkede yaklaşık 60- 70 milyon insanı
birbirine bağlayarak ortak projeler üretilebiliyor, bilgi çabuk transfer edilip
paylaşıma açılabiliyor.
Uzaktan
Eğitim çok sınırlı imkanlarla başlamış olsa dahi büyük atılımlar yapmıştır. Bu
sistemde kullanılan teknolojiler birbirlerinin tamamlayıcısı olsalar da bunları
üç ana grupta toplamak mümkündür.
·
Yazılı destekli metine dayalı materyaller
·
Yazılı materyallerle veya diğer teknolojilerle desteklenebilen
televizyonlu, videolu (görsel - işitsel) araçlar
·
İleri düzeyde otomasyonla bireysel ve kitlesel çift yönlü etkileşimli
bilgisayar ağları.
Son yıllarda hızla çağdaş eğitime doğru ilgi artmış, talep olmuştur. Artan taleple yenilenme ihtiyacı da artmış ve yeni arayışlar içerisine girilerek teknolojik gelişmeler de yakından izlenmiştir.
3.
İNTERNET’İN UZAKTAN EĞİTİMDE KULLANILMASI
İnternet
nedir?
Internet; birçok bilgisayar
sistemini bir protokol ile birbirine bağlayan dünya çapında yaygın olan ve
sürekli büyüyen büyük bir kitlesel iletişim aracıdır. Internet bilgiye kolay,
ucuz, hızlı ve güvenli ulaşmanın, onu paylaşmanın en modern yoludur. Internet,
üretilecek bilgilerin dolaşım sistemi görevini üstlenmiştir.
Internet; International
Network kelimelerinin kısaltılıp birleştirilmesiyle elde edilmiştir.
Adından da anlaşıldığı gibi bilgi "uluslararası bilgisayar çağı"
olarak bilinmektedir.
Internet ve bilgi
teknolojilerinin gelişmesi, son yıllarda özellikle ABD’de derslerin Internet
ortamına taşınmasına yol açmıştır. Asenkron öğrenme diye adlandırılan bu
yaklaşım geleneksel ders saati ve derslik kısıtlarını yok ederek, herhangi bir
yerde herhangi zamanda öğrenme olanağını getirmektedir. Öğretme yerine
öğrenmeyi destekleyen bu yaklaşım, Internet üzerinden oluşturulan tartışma
grupları ile öğrenciler arası ve öğretim elemanı ile öğrenci arsındaki
iletişimi de sağlamaktadır. Etkileşimli sayfalar, çoklu ortam uygulamaları
içeren bu tür dersler aktif öğrenmeyi desteklemektedir.
İnternet;
·
Bir Demokrasi Platformu : Kişilerin her konudaki fikirlerini özgürce
ifade edebildikleri bir ortam.
·
Hayatı Kolaylaştırıcı : on-line alışveriş servisleri, sohbet ortamları,
gazeteleri, on-line tv-radyolarıyla yaşam şeklimizi değiştiriyor,
kolaylaştırıyor. (Internet’in Sosyal Yönü)
·
Tüm tanımların arakesitinde yer alan ise: Bilgiye Ulaşım, Paylaşım ve
Kullanım
·
Bir Topluluk: 100,000,000’den fazla insanın etkileştiği, kendi yazısız
kurallarını oluşturan büyük bir topluluk
·
Bir Kütüphane: Pek çok yararlı bilginin bir tuşa basmak kadar yakın
olduğu devasa bir kolay erişimli kütüphane
·
Dev Bir Bilgisayar Ağı: Dünya Üzerinde 10,000,000’un üzerinde
bilgisayar bu ağa
Bağlıdır.
Ülkemizde
İnternet’in ile iletişimin başlangıç mazisi hatırlanacak olursa;.
·
1987 yılında, üniversitelerin BITNET/EARN bağlantısı
·
1987-1993 TUVAKA
·
12 Nisan 1993 : İlk Internet Bağlantısı ODTÜ - USA; 64 kbit/saniye
·
1994-1996 : Diğer bağlantılar ve hat hızlarının artması
·
1995-1996 : Ticari ve özel kullanımın yaygınlaşması
·
Ekim 1996 : Turnet servis vermeye başladı.
·
Ekim 1996 : ISS’ler kişilere Internet servisi vermeye başladılar.
·
Nisan 1997 : ULAKBİM omurgasının kapasitesi 34 Mbps’e çıkarıldı.
·
2000 yılı içerisinde omurga hızının en az 155 Mbps’ye çıkarılması ve en
düşük uç bağlantısının da 2 Mbps olması planlanmaktadır.
Eğitim ortamında daha yeni
kullanılmaya başlanan İnternet; özellikle uzaktan eğitim için harika bir araç
ve ortamdır.
İletişim teknolojilerinin
harikası olan İnternet ile "yarının teknolojisi emrinizde" sloganı
yerini almış olacaktır. Yaşamın birçok boyutunda bugünden yarının teknolojisi
kullanılmaktadır.
Internet yaşamın her
parçasının içerisine girerek, yaşamın tüm boyutlarını değiştirmeye devam
etmektedir. İlkokuldan, Üniversiteye kadar olan eğitim devresi, uzaktan eğitim,
meslek içi eğitim bu teknolojiden en fazla yararlanan çalışmalardır. İnternet
ve onun temsil ettiği bilgi teknolojilerinin eğitimi nasıl etkileyeceği,
konusuna olumlu yönde sıcak bakılsa da henüz aydınlığa çıkmayan tartışılmakta
olan bazı yönleri mevcuttur.
Internet için, okullarda
bilgisayar okur yazarlığından, derslerde bilgi teknolojileri desteğine,
öğrencilerin kendi kendine bilgiye ulaşmalarını ve öğrenmelerini bu öğrenmeyi
hocanın yazılım yoluyla yönlendirmesine ışık tutar düşüncesi yoğunlaştığından
hızla benimsenmiştir.
Günümüzde uzaktan eğitimde
en verimli olan teknoloji; çift yönlü olması, daha ucuz olması, iletişim
yollarını ve yazılımlarını desteklemesi
nedeniyle esnek bir yapıya sahip olan
İnternet’tir demek doğru olur. Internet dünyada en çok kullanılan, hızlı,
eksiksiz bilgi transferi yapan ve en yaygın iletişim aracıdır.
Uzaktan Eğitimin amacının daha iyi kavranabilmesi ve İnternet’in de bu ortamda rolünün ne olduğunun anlamak için; Uzaktan Eğitim metodunun sağladığı yararların farkına varılması gerekir.
¨ Mekan ve zaman
kavramındaki problemleri ortadan kaldırır
¨ Eğitim sürecini
demokratikleştirir
¨ Yaşam boyu eğitim
sağlar
¨ Bireysel öğretim
gerçekleştirilmektedir
¨ Kendi kendine
öğrenme gerçekleşmektedir
¨ Öğrenmede özel
yetenekler gelişmektedir
¨ Kendi kendine
öğrenme sonucunda kişinin kendisine olan öz güveni gelişmektedir
¨ Öğrenciyi belirli
ölçüde motive eder, öğrenmede süreklilik ve hareketlilik sağlar
¨ Basın – yayın,
iletişim araçları, yüz yüze eğitimle üç boyutlu bütünleşme sağlanmaktadır
¨ Eğitim bilgi
teknolojilerine dayalı olarak sürdürülür
¨ Eğitim isteği artar
¨ Sınırsız, süresiz
eğitim kavramı ortaya çıkar
¨ Standartlaşmış
eğitim ve öğretim olanakları sağlar
¨ Esnek ve objektif
ölçme – değerlendirme sağlar
¨ Eğitimcinin eğitimi
de gerçekleşmiş olur. Uzaktan eğitim alanında uzmanlaşmış eğitimci sayısının az
olması nedeniyle bu eğitimciden daha çok kişi faydalanır. Konuya ilgi duyanlara
ışık tutar.
¨ Verimlilik çok daha
yüksektir: %10 - %90
¨ Daha hızlı öğrenme
gerçekleşir: Sınıf ortamına göre %60 daha hızlı
¨ Artan hatırlama
süresi gerçekleşir %25 - %60
¨ Öğrenim maliyeti
azalır: Geleneksel yöntemlere göre daha düşük, seyahat, barınma vb. masraflar
yok.
¨ Öğretimsel
tutarlılık gösterir: Ortamdan, öğrenciden, eğitmenden ve diğer çevre
koşullarından bağımsız tutarlılık gösterir.
¨ İlginin artması:
Bireysel katılım, karşılıklı etkileşim, başarının artması eğitime ilgiyi
artırır.
Yukarıdaki faktörlerin
başarıya ulaşması için kullanılan teknolojilerin özelliklerinin ve bilinçli
kullanım şeklinin öneminin büyük olması kadar iyi yazılımlara da ihtiyaç
vardır. Çift yönlü etkileşim özelliği İnternet’in diğer teknolojilerden
farklılığını gösterir.
21.yüzyılda yeni eğitim
şekli, hızla çağdaş olma yolunda ilerlemektedir. Yeni sistem, bilgi edinmekten
çok bilgiyi oluşturmayı, analiz ve sentezlerden yeni sonuçlar çıkarmayı ve
bilgi birikimlerini paylaşmayı amaçlamaktadır.
Bütün yeni teknoloji
kullanımında olduğu gibi; önce eğitimcilerin işin farkına varmalarını
sağlamakta yarar bulunmaktadır. Kullanım alanları ve verimli kullanım şekilleri, eğitimciye ve öğrenciye
sağlayacağı yararları yaşayarak hissetmesi sağlanmalıdır. Çünkü; günümüzde
İnternet’in, okullara girmesine, bu teknolojilerin kullanımına karşı çıkan yok;
fakat yapılmaya çalışılanların eğitim olup olmadığına şüpheye düşen ve
sorgulayan eğitim bilimcileri ne yazık ki
halen mevcuttur.
4.
SONUÇ:
Uzaktan Eğitimin
gerçekleşmesi için İnternet alt yapısının oluşması, işin çözümlenmesi için
yeterli değildir. Senkron ve asenkron sunumlarda gerçekleştirilmesi gereken çok
hassas bazı hususların göz ardı edilmemesi de gerekmektedir.
İnternet’in uzaktan eğitim
sistemlerinde kullanılmasıyla; sanal ders, sanal dersane, e-posta ile
haberleşme, sanal gazete, tartışma ortamlarında tartışma gruplarının
düşüncelerini dile getirme ve paylaşma; sanal akademik danışmanlık ve rehberlik
hizmetlerinden en hızlı ve ilk elden ulaşma imkanı doğacaktır.
¨ Müfredat programları
yeniden düzenlenmeli, pilot okullar seçilmeli.
¨ Bilgisayarlar arası
kurulacak ağı işletebilecek uzman kadrolar yetiştirilip ilgili yerlerde teknik
elemanların bulunmaları sağlanmalı.
¨ Eğitimciler,
yeni teknolojilerin önemi ve
kullanımları konularında aydınlatılmalı.
¨ Uzaktan eğitimde
kullanılacak ders materyali hazırlamak için uzmanlık eğitimi aldırılmalı.
¨ Ders materyali
hazırlayan ekip içerisinde ders hocası, psikolog, görsellik konusunda yardımcı
olabilecek tasarımcı elemanlara yer verilmeli.
¨ Materyallerde net ve
kolay anlaşılır dil kullanılmalı.
¨ Öğrencilerin kendi
öğrenme etkinliklerini ölçebilecekleri geri besleme mekanizmaları
oluşturulmalı.
¨ Konular çok sayıda örnekler
şekillere dayalı olarak anlatılmalı, görsellik unutulmamalı.
¨
İnternet Teknolojisi; Toplumun, ülkenin gelişmişliğin bir
göstergesi ve rekabet ortamının sağlayıcısıdır. Bilimsel ve teknolojik bilgiler başta olmak üzere her tür
bilginin hızla aktarılabilmesi için bilgi otoyollarına ihtiyaç vardır. Veri,
ses, görüntü türü bilgiler taşıyan bilgi oto yolları o ülkenin ulusal bilgi alt
yapısını oluşturur. İşte bu bilgi oto yollarını oluşturup onu geliştirerek
bilgi pazarına katılabilmenin ve sanayileşmiş ülkelerle rekabet edebilmenin
önemli unsurlarından biri de İnternet’in uzaktan eğitim amaçlı kullanımını
teşvik etmekle sağlanabilir.
5. KAYNAKLAR:
[1] ALKAN, C. Eğitim Teknolojisi ve Uzaktan
Eğitimin Kavramsal Boyutları, Uzaktan Eğitim,1999 Kış S.5-10
[2]
ÇELİK, İ.: Sanal Dersaneler,
BTIE 98 S: 31-39
[3] DEMİRAY, U.; GÜRCAN, H.İbrahim. Uzaktan
Eğitimde Bir Öğrenci Destekli Hizmeti Olarak Gazetenin Önemi ve Rolü.
Geleneksel Gazeteden Sanal Gazeteye Doğru Bir Yaklaşım.Türkiye İkinci
Uluslararası Uzaktan Eğitim Sempozyomu. 1998 Ankara
[4] VAROL, A.: Uydu İle Uzaktan Eğitim,
Türkiye, Türk Cumhuriyetleri ve Asya Pasifik Ülkeleri Uluslararası Eğitim
Sempozyumu, 24-26 Eylül 1997, Elazığ, S: 146-158
[5] VAROL, A.; VAROL, N.: ABD’de Uydu İle
Uzaktan Eğitim, Uzaktan Eğitim, 1998.Kış, S.17-21
[6]
VAROL, A.; VAROL, N.: Almanya’da Uzaktan Eğitim Üniversitesi, Uzaktan
Eğitim, 1998 Yaz 1999 Kış, S: 30-35