Başlık | Öğretmenlerin Eğitimde BT Kullanımda Yeterlilik Algıları |
Yazar(lar) |
Yazar 1 Name: F.Kübra Çelen Org: Hacettepe Üniversitesi Country: TR E-mail: k.celenn_AT_gmail.com Yazar 2 Name: S.Sadi Seferoğlu Org: Hacettepe Üniversitesi Country: TR E-mail: sadi.seferoglu_AT_gmail.com |
Diğer Yazar(lar) | |
Anahtar Kelimeler | Bilgi ve iletişim teknolojileri, BİT yeterliliği,etkili teknoloji kullanımı, öğretmen yeterliliği, yeterlilik |
Özet | BİT’in öğretme öğrenme sürecinde kullanılması süreci çeşitli değişkenlerle ilişkilidir. Bunlardan teknolojiye erişilebilirlik ile güncel teknolojiler araç değişkenleri, öğretmenlerin yazılım ve donanım kullanımına ilişkin BİT yeterlilikleri ile dijital ortamla desteklenen öğretme süreçlerinde öğretmenlerin mesleki, pedagojik, öğretme yeterlilikleri ise beceri değişkenleri olarak değerlendirilebilir. Ayrıca öğretim programı kapsamındaki kazanımlara uygun nitelikte, teknolojinin etkili ve verimli kullanıldığı öğrenme-öğretme süreçlerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Bu süreçte okullarda teknoloji kullanma konusunda yetkin olan, teknolojinin hem eğitimdeki özel ve toplumdaki genel rolünü anlayan, teknolojinin gücünü avantaja çevirebilen ve teknolojinin sınırlılıklarını anlayabilen öğretmenlerin varlığına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu kapsamda ise öncelikli olarak teknolojiyi eğitim öğretim faaliyetlerinde kullanacak olan öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımlarıyla ilgili bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi gerekliliği gündeme gelmektedir. Bu bağlamda, bütçe kaynaklarının da sınırlı olduğu göz önünde bulundurularak,sahip olunan olanaklar kullanılarak öğrenme-öğretme süreçlerinin teknolojilerle desteklenmesini sağlayacak ortamların oluşturulması ve öğretmenlere bu yetkinliklerin kazandırılması önem arz etmektedir. Bu çalışma kapsamında öğretmenlerin eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmayla ilgili yeterlilik algılarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda“öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanım yeterlilikleri ne düzeydedir?”ve “öğretmenler bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanım durumlarını (BİT kullanım deneyimi ve BİT kullanım beceri düzeyleri açısından) nasıl değerlendirmektedir?”şeklinde belirlenen araştırma sorularının yanıtlanmasına çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu farklı branşlarda öğretmenlik mesleğinde aktif olarak görev yapan katılımcılar oluşturmaktadır. Çalışmayla ilgili veriler “Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanmaya İlişkin Yeterlilik Algısı Ölçeği”ve “Kişisel Bilgi Formu” başlıklı veri toplama araçlarıyla toplanmıştır. Katılımcıların eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmayla ilgili yeterlilik algıları; bilgi ve iletişim teknolojilerini (BİT) kullanım düzeyi, süresi vb. gibi kullanım durumları;cinsiyet, yaş, vb. demografik değişkenler ile mesleki deneyim ve öğrenim düzeyi vb. gibi diğer değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmanın bulguları öğretmenlerin, bilgi, fikir, deneyim paylaşımı ve öğretme-öğrenme süreçlerini güçlendirici/destekleyici BİT kullanım becerileri açısından kendilerini yetersiz olarak algıladıklarını göstermektedir. Ayrıca öğretmenlerin meslektaş işbirliği, mesleki gelişim, branşa özgü öğrenme materyalleri geliştirme/edinme gibi alanlarda BİT kullanım bilgi ve beceri düzeylerinin düşük olduğu söylenebilir. Araştırma kapsamında ortaya konulan mevcut durumdan hareketle öğretmenlerin kişisel ve mesleki ihtiyaçları doğrultusunda BİT kullanım bilgi ve becerilerinin geliştirilmesine yönelik çeşitli mesleki gelişim uygulamalarının, çevrimiçi öğrenme ortamlarının, çevrimiçi öğrenme topluluklarının, öğretim programlarına uygun ders materyallerinin paylaşıldığı nitelikli internet kaynaklarının geliştirilmesi önerilmektedir. |
Başlıklar |
AB-Bildiri AB-KısaBildiri Eğitim Teknolojileri ve Fatih Projesi Eğitim Yönetimi ve Bilişim Temel Bilişim Eğitimi, Bilgi Okuryazarlığı |
Dosya | |