İNTERNETE DAYALI UZAKTAN EĞİTİM Lv.Yzb.Bülent ÖZDİL* Yrd.Doç.Dr.Mu.Atğm.Adnan ÇELİK* 1. GİRİŞ Teknolojik gelişmeler ve modern eğilimlerin, sınırları ortadan kaldırarak sanal bir dönemi başlatması, gelecekte “uzaktan eğitim” veren kuruluşların daha etkin olacaklarını göstermektedir. Bu bağlamda, ülkemiz açısından da özellikle internet ile uzaktan eğitim çalışmalarının başlatılıp, yaygınlaştırılması önem kazanmıştır. Bu çalışmada, internete dayalı uzaktan eğitim, internete dayalı eğitimin avantaj ve dezavantajları, internet ortamında uzaktan eğitim için web tabanlı bir model oluşturulması konuları ele alınmış olup, çalışma sonuç ve önerilerin sıralanması ile bitirilmiştir. 2. İNTERNETE DAYALI UZAKTAN EĞİTİM 2.1. İnternete Dayalı Uzaktan Eğitim Kavramı ve Kapsamı İnternete dayalı uzaktan eğitim, “uzaktan eğitimde her türlü internet imkanlarının kullanılmasıyla verilen eğitim” olarak tanımlanabilir. Teknolojinin ve bireylerin hızlı gelişimine yönelik olarak eğitim sisteminin de değişmesi gerektiği açıktır. Çünkü bireyler bilgi toplumu olma yoluna giren dünyada, bilgiye olan açlıklarını her geçen gün daha çok hissetmekte ve daha üretken, daha verimli ve daha mutlu olmanın yollarını aramaktadırlar. Böyle bir ortamda özellikle Türkiye gibi eğitime ayrılan kaynakların nüfus artış hızının çok altında kaldığı ülkelerde gelişen teknolojilerin de gerisinde kalmak ülkenin geleceği için çok önemli riskler içermektedir. _________________________________________________________________ * Kara Harp Okulu, Sistem Yönetimi Bilimleri Bölümü Öğretim Elemanı-Ankara. Bu yüzden eğitim programlarının toplumun gelişen ve değişen yeni ihtiyaçlarına göre değiştirilmesi, teknolojinin eğitim alanında etkin olarak kullanımı sözü edilen riskleri önemli ölçüde azaltacaktır. Bu konuda yapılan bir çalışma eğitimin bugünkü eğilim ve yönünü Tablo 1’deki gibi ifade etmektedir (Bates, 1998, s.498-517). Tablo.1: Eğitimin Bugünkü Eğilim ve Yönü Tablodaki bilgiler ve son yıllarda eğitime yapılan yatırımların etkililiği düşünüldüğünde “Uzaktan Eğitim”in daha yararlı olacağı açıktır. Bu nedenle yirmibirinci yüzyılda gelişen internet ağıyla internete dayalı uzaktan eğitimin daha ön plana çıkacağı bir sürpriz sayılmamalıdır. Ülkemiz yükseköğretim bağlamında YÖK’ün hazırladığı, “Üniversitelerarası Bilgisayar Ağına Dayalı Yüksek Öğretim Yönetmeliği” ne göre, üniversitelerde “ileri iletişim ve bilgi teknolojilerine” dayalı uzaktan eğitim yönteminin kullanılacağı ön lisans, lisans ve lisansüstü programlara başlanacak olması önemli bir gelişmedir. Dünya çapında internet üzerinden online üniversite eğitim ağı oluşturmayı hedefleyen Global Network Academy’ nin www.gn.academy.org adresi veya www.occrediteddldegres.com siteleri bu çalışmaları yapan üniversiteleri göstermeketdir. Sanal eğitim ortamları sağlayan yutdışındaki üniversiteler arasında, “California State, City University, Herriot-Watt University, Roger State University, Duke University, Purdue University, Tulane University, Rochester Instute of Technology, Syracuse University ve Ohio University” sıralanabilir. Bu eğitim kurumları fen, sosyal ve tıp bilimleri ile ilgili eğitimlerini, kurslarını ve başarı değerlemelerini sanal ortamda yapmaktadırlar. Ülkemizdeki uzaktan eğitim faaliyetlerinde ise, ODTÜ, İTÜ ve Boğaziçi Üniversitesi’nin öncü çalışmaları gözlemlenmektedir. Bunların sanal kampüslerinde sertifika programları ve çeşitli ders ortamları sunulmaktadır. 2.2. İnternete Dayalı Uzaktan Eğitimin Önemi İnternet ağı her geçen gün zenginleşerek çoğalırken, kullanıcı sayısı hızla artmaktadır. Tablo 2 dünyada internet kullanım hızına ilişkin bilgileri içermektedir (EITO,1999, s.28; New York Times, 12 Kasım 1999; BT haber, 15-21 Kasım, 1999, s.28). Tablo.2: Dünya’daki İnternet Kullanıcıları (Milyon Kişi) ÜLKELER 1999 2000* AVRUPA 48.00 61.40 ABD 83.30 94.80 JAPONYA 13.70 19.00 DİĞER ÜLKELER 40.50 55.20 TÜRKİYE 0.75 1.50 TOPLAM 192.50 231.90 * Tahmini Değer. İnternet kullanımı ülkelerin gelişmişlik düzeyi ile de yakından ilgilidir. Dünya o yöne koşarken siz farklı yöne koşamazsınız. Bu anlamda, ABD.’lerinde yaşayan yetişkinlerle ilgili istatistiki sonuçların yeraldığı Tablo 3’ün incelenmesinde yarar vardır (Strategy Group Report, 1999). Tablo.3: ABD.’deki İnternet Kullanıcı Sayısı (Milyon Kişi) YIL KULLANICI SAYISI 1998 65 1999 100 2003* 177 * Tahmini Değer. İnternete dayalı eğitimin önemi, bireyler ve eğitim kurumları açısından da yadsınamaz boyutlardadır. Belli başlı yararlar arasında; “değişik eğitim seçeneği sunulması, fırsat eşitsizliğinin en aza indirilmesi, ilk kaynaktan bilgi sağlanması, öğretim elemanı açığının kapatılması, kitle eğitiminin kolaylaşması, ders ihtiyaçlarının teknolojiyi kullanarak yaygın olarak karşılanması ve eğitim kalitesinde standardın sağlanması” sıralanabilir (İTÜ, Ulusal Projeler, 1999, s.1-2). İnternet ortamında, iletişim ve multimedya olanaklarının (Hypermedia= Hypertext* Multimedya) birlikte sunulması da önemlidir. Ayrıca internete dayalı eğitim, öğrenme etkililiğini yükseltilmesinde de önemli bir araçtır. Öğrenenlerin çeşitli ortamlarda öğrenme etkililiğinin ölçülmesine ilişkin yapılan bir çalışmada Tablo 4’deki verilere ulaşılmıştır (Farinetti, 1999, s.2-5; Varoğlu ve Ercil, 1996, s.3). Tablo.4: Öğrenme Piramidi ÖĞRENME TÜRÜ ÖĞRENME ETKİNLİĞİ KONFERANS % 5 OKUMA % 10 GÖRSEL-İŞİTSEL DESTEK % 20 GÖSTERİ % 30 TARTIŞMA GRUBU % 50 YAPARAK UYGULAMA % 75 DİĞERLERİ İLE ÖĞRENME/HEMEN KULLANMA % 80 Tablodaki verilerden de anlaşılabileceği gibi, “öğrenme ortamlarının interaktif düşünülüp, teknolojinin sunmuş olduğu her türlü olanaktan yararlanılması” ön plana çıkmıştır. 2.3. İnternette Kullanılan Araçlar İnternette kullanılan araçlar kapsamında www, elektronik posta, FTP, tartışma-haber grupları ve posta listeleri, dinleme, ses akışı ve video konferans sistemi, ortak çalışma, yardımcı yazılım programları, sanal gerçeklik ile chat odaları ve paylaşılabilen beyaz tahtalar ele alınabilir (Akın, 1996, s.50, s.302; Meriwether, 1998, s.105; Yücel, 1999, s.1). 2.3.1. WWW (World Wide Web) WWW internet temelli bir gezinti, bir enformasyon dağıtım ve yönetim sistemi olup, kitlesel ya da kişisel iletişimde dinamik bir biçimde işlemektedir. Her geçen gün katlanarak artan internet üzerindeki web siteleri, onbinlerin üzerine çıkmıştır. Web’in en önemli özelliği multimedya olmasıdır. Grafik ortamda ses, görüntü ve yazılı bilgi alışverişinde bulunulup, web sayfalarında bulunan ve hyperlink adı verilen bağlantılarla diğer hizmetlerden de yararlanılabilmektedir. Bu yönüyle kullanım bakımından diğer internet hizmetlerinden çok daha kolaydır. Web sayfaları, aşağıdaki özelliklere sahiptir: 0 Basımı çok kolaydır. 0 Döküman hazırsa çok çabuk basılabilir. 0 Birçok animasyon eklenerek dersin anlaşılabilirliği arttırılabilir. 0 İşitsel, görsel ve grafiksel öğelerle zenginleştirilebilir. 2.3.2. Elektronik Posta (E-mail) Elektronik posta, internetin en yaygın ve en kullanışlı hizmeti olup, bu ortamda istenilen kullanıcıya elektronik mektup yollanabilmektedir. İnternet kullanıcılarının önemli bir kesimi yalnızca bu hizmetten yararlanmaktadır. New York Times tarafından yayınlanan bir araştırmada, ABD’deki internet kullanıcılarının %77 sinin sadece bu hizmeti kullandıkları belirlenmiştir. Elektronik posta, aşağıdaki yararları sağlamaktadır: • İnteraktif çalışma hızını arttırır. • Yüzyüze iletişimden daha rahattır. • İletişimdeki yanlış algılamaları ortadan kaldırır. • Sözlü ifadesi iyi olmayanlar için daha etkindir. • Grafik, resim, yazı vb. her şey iletilebilir. 2.3.3. FTP (File Transfer Protocol) İnternet üzerinden dosya transferini sağlayan bu erişim tipi, web erişimi kadar sık kulanılmasa da aktarılan bilginin büyüklüğü gözönünde bulundurulduğunda, band genişliğinin kullanımında dikkate değer bir orana sahiptir. Gelişen web tarayıcılarının aynı zamanda FTP istemcisi görevini de gerçekleştirmeleri sayesinde, FTP kullanımı çoklukla kullanıcı tarafından web erişiminden farksız bir biçimde gerçekleşmektedir. 2.3.4. Tartışma-Haber Grupları ve Posta Listeleri İnternet ortamı, benzer konuda çalışan çeşitli mekanlardaki insanları, aynı veya farklı zamanlarda biraraya getirerek fikirlerini birbirlerine aktarma olanağı yarattığı gibi, karşıt fikirlerin tartışma listelerine dahil edilerek tartışılmasını da sağlayabilmektedir. E-posta kişiden kişiye iletişim sağlarken haber grupları tartışma forumlarında birçok insan birbiriyle iletişimde bulunabilir. Bir mesaj haber gruplarına gönderildiğinde herkes tarafından okunur hale gelir. E-postanın tersine kişiye özel değildir. Posta listeleri, tartışma ve haber grupları ile e-postanın bir çeşit birleşimidir. Gönderilen bütün mesajlar otomatik olarak listedeki herkese postalanır. Tartışma ve haber grupları ile posta listeleri bireylerin birbirleri ile etkileşimlerini sağlamalarına rağmen, eşzamanlı iletişimler değillerdir. 2.3.5. Dinleme, Ses Akışı ve Video Konferans Sistemi Bu sistemde herhangi bir kişi, seyahat güçlüğü çekmeden, mevcut görevini fazla aksatmadan kısa bir sürede herhangi bir toplantıda görüş bildirip, karşıdakilerin yorumunu alabilmektedir. 2.3.6. Ortak Çalışma İlgili kişilerle eşzamanlı ya da eşzamansız ortak çalışmalar yapılabilmektedir. Bununla ilgili internette kullanabilecek çeşitli programlar mevcuttur. 2.3.7. Yardımcı Yazılım Programları İnternet olanaklarından faydalanılması yönünde piyasada, bir çok yazılım programı mevcuttur. Bunlardan bir veya birkaçını kullanarak öğrenciyi takip etme, sınavlarınızı yapma, dersin güvenliğini sağlama, ders hakkında istatistikleri anında alma vb. bir çok çalışmayı düzenli olarak yapma olanağı vardır. Bu anlamda, TÜBİTAK Bilten Enstitüsü tarafından hazırlanan DANS (Duy-Anla-Sorgula) ve ILINC (Interactive Learning International Corporation) şirketi tarafından hazırlanan LearnLinc programları birer örnektir. 2.3.8. Sanal Gerçeklik (Virtual Reality) Gerçeklik üç boyutlu iken, web sayfaları iki boyutludur. Kullanıcı dünyanın içinde olup, görüntüyü önünde görebilmektedir. Dahası kullanıcı nesneler ve insanlar ile sanki aynı mekanda gibi iletişim kurulmaktadır. Bu yöntem, teknik sorunlar giderildiğinde, eğitim açısından tatminkar sonuçlar doğurabilecektir. 2.3.9. Chat Odaları, Paylaşılabilen Beyaz Tahtalar Aynı anda izin verildiği takdirde bilgisayar ekranı başkaları tarafından da kullanılabilir. Kullanıcılardan birinin yaptığı yanlış bir diğeri tarafından düzeltilebilir veya eksik kalanlar eklenebilir. İnternet ortamı yardımıyla açıklamalar karşılıklı çok daha kolay anlaşılır. Burada, geleneksel çizgi yeteneğinin kullanımı yararlı sonuçlar doğurabilir. 3. İNTERNETE DAYALI UZAKTAN EĞİTİMİN AVANTAJ VE DEZAVANTAJLARI 3.1. İnternete Dayalı Uzaktan Eğitimin Avantajları İnternete dayalı eğitimin avantajları ile ilgili olarak aşağıdakiler sıralanabilir (Geleceğin Eğitiminde Uzaktan Eğitim Yöntemi, 1997, s.18; İTÜ, Uzaktan Eğitim Projesi, 1999, s.1; İnternet ve Uzaktan Eğitim, 1999, s.3-4): @ Kurumlar ve bölgeler arasında belirli bir dengenin sağlanıp, fırsat eşitsizliğinin en aza indirilmesi, @ Basım, kırtasiye ve bürokratik giderlerin düşürülmesi, @ Eğitimde kaliteli ve ileri düzeyde bir standardın oluşturulması, @ Ders, seminer, konferans, kurs ve benzeri eğitim materyallerinin aktarımında minimum maliyet ile maksimum çıktıya ulaşılması, @ Bilgilerin kolaylıkla ve etkililikle değiştirilmesi, @ Bilgi ve belgelerin herkesin kullanımına açık olması, @ Sadece metin tipinde bir sunumdan öte aktarıma ses, renk, interaktiflik, animasyon vb. lerinin dahil edilebilmesi, @ Kontrol edilebilir bir veritabanı oluşturulması, @ Taraflar arasında (öğrenci-öğretmen, öğrenci-öğrenci) çok yönlü bir haberleşmenin sağlanması, @ Farklı kuruluşlardaki öğretim elemanlarının karşılıklı işbirliğine yönelmeleri sonucunda, etkin bir eğitim desteği sağlanması, @ Akılda tutma seviyesinin arttırılması, @ Zamanın daha etkin yönetimi, @ Geleneksel sınıf ortamında soru soramayan veya grup içinde katılım yetisine ulaşamayan adayların, elektronik ortamda özgüven kazanmaları, @ Öğrenmenin bireyselleşip, bireyin grup baskısından kurtulması sonucunda bireysel öğrenme sorumluluğu ve yaratıcı özgürlüğün doğması. 3.2. İnternete Dayalı Uzaktan Eğitimin Dezavantajları İnternete dayalı eğitimin dezavantajları ile ilgili olarak aşağıdakiler sıralanabilir (Distance Education and self-learning, 1999, s.5; Başaran ve Tulu, 1999, s.6; Demiray, 1999, s.4; İnternet ve uzaktan Eğitim, 1999, s.3-4): ? Öğretmenlerin doğrusal olmayan düşünce ortamında olduğunu unutmaları, ? Öğretmen ve öğrencilerin internet tabanlı eğitim araçlarının kullanımındaki bilgi eksiklikleri ile öğretmenlerin pedogojik açıdan eğitim materyallerinin hazırlanması konularında yetersiz kalmaları, ? Eğiticinin teknik destek elemanına ihtiyaç duyması, ? İletişim ve bilgi temelli bağlantılara bağımlı olunduğundan, ulaşım olanaklarının herhangi bir sebeple değişmesi veya internet olanaklarının iyileştirilememesi sonrasında iletişimde etkinsizlik, ? Öğrencilerin esastan çok teknoloji üzerine yoğunlaşmaları, ? Çalışan öğrencilerin dinlenme veya eğlence zamanlarını alması veya grup birlikteliğinin sağlayabileceği sosyal ortamları doğuramaması sonucunda oluşabilecek yalnızlık ve uyumsuzluk, ? Beceri ve tutuma yönelik davranışların gerçekleşmesinde etkili olamama, ? Kendi kendine çalışma alışkanlığı olmayan ve bu yeteneğini geliştirmemiş bireyler için sınırlılık oluşturması, ? Aile yaşantısını olumsuz etkileyebilme. 4. İNTERNET ORTAMINDA UZAKTAN EĞİTİM İÇİN WEB TABANLI BİR MODEL OLUŞTURULMASI İnternete dayalı uzaktan eğitim modellerinin pek çok avantajı vardır. Bu yapılanma, gelecekte daha da popüler olma yolundadır (ODTÜ, Eğitim Fakültesinin Değişen Yüzü, 1999, s.3). Modelin genel hatlarıyla aktarılmasından önce eğitmenin her aşamada aşağıdaki desteklere sahip olması sağlanmalıdır (Gibson, 1998, s.545): ¦ Teknik Destek, ¦ İçerik Desteği, ¦ Süreç Desteği, ¦ Kütüphane Desteği, ¦ Ek Destek (Finansal, taraflar arasındaki ilişkileri sağlayıcı vb.). İnternet ortamında uzaktan eğitim için web tabanlı bir model oluşturulmasında kullanıcı grubun özelliklerinin belirlenmesi, bilgilendirme biçiminin ortaya konulması, aktarılacak konunun hedeflerinin ortaya konulması, ders notlarının zenginleştirilmesi, konu içeriğinin internet ortamına taşınması ve değerlendirilmesi üzerinde durmak gerekmektedir. 4.1. Kullanıcı Grubun Özelliklerinin Belirlenmesi Yapılan araştırmalara göre kullanıcı grubun özellikleri web tabanlı öğrenme ortamını etkileyen faktörlerin başında gelmektedir. Eğer kullanıcılar ön bilgiye sahipse, yeni edinilen bilgiye hazır bilgi yapısına katılmasını ve materyalde yeralan seçeneklerin anlamlı bir şekilde seçilmesini kolaylaştırır. Buna ek olarak, kullanıcıların yaşı ve olgunluk düzeyleri de dikkate alınması gereken diğer bir noktadır. 4.2. Bilgilendirme Biçiminin Ortaya Konulması Bu modeller tek olarak uygulanmayıp, birden fazla model aynı anda uygulanabilir. Tablo.5 bu durumu ifade etmektedir (Çetiner, Gencel ve Erten, 1999, s.2). Tablo.5: Bilgilendirme Biçimi EĞİTMEN/ÖĞRENCİ Zaman Aynı Mekanda Bir Kısmı Aynı, Bir Kısmı Farklı Tamamen Farklı ZAMANDAN BAĞIMSIZ ? YARI BAĞIMSIZ D E B ZAMAN BAĞIMLI C 4.3. Aktarılacak Konunun Hedeflerinin Ortaya Konulması İnternete dayalı uzaktan eğitimde öncelikle aktarılacak konunun hedefleri seçilmelidir. Daha sonra bu hedefleri gerçekleştirecek alt elemanlar belirlenip, bu esaslara göre sunuma geçilmelidir. Örneğin, sosyal bilimler enstitülerinin lisansüstü çalışmalarının bir kısmının, belirli bir merkezden yürütüldüğü varsayılsın. Aynı bilim veya ana bilim dalının gereklerinin ayrı ayrı ortaya konup, ortak bir eğitim programı geliştirilmesi gereklidir. İzleyen aşama ise, bu gereklere uygun öğretim elemanlarının internete dayalı uzaktan eğitim programlarında görevlendirilmesi olacaktır (ODTÜ, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 1999, s.3). 4.4. Ders Notlarının Zenginleştirilmesi Ders notlarının zenginleştirilmesinde kullanılan bir çok yöntem vardır. Bunlar tamamıyla o ders notunu hazırlayanların yaratıcılık ve öğretmenlik becerisine bağlı olarak değişebilmektedir. Ders notları, ne kadar öğrencinin ilgisini çekecek tarzda hazırlanırsa o kadar başarılı olur. Bunun için aşağıdaki özelliklerden faydalanılmalıdır: 1.Animasyon: Statik grafiklerden ziyade dinamiklik içeren grafikler kullanılarak animasyon olayı gerçekleştirilmelidir. “Macromedia Flash” programı animasyon yaratmak için kullanılabilecek programlardan biridir. 2.Grafik Dosyalar: Kavramları rahatlıkla görsel olarak ifade edebilmek, öğrencinin dağılan dikkatini toplayabilmek, tüm içeriği toplu bir şekilde ifade edebilmek için kullanılırlar. Uzantıları “GIF” , “JPEG” veya “BMP”olabilir. 3.Basitlik. 4.Anlaşılabilirlik. 4.5. Konu İçeriğinin İnternet Ortamına Taşınması Genellikle bu seviyede, web dökümanı olarak ders notlarını internet ortamına taşımak oldukça kolaydır. Bunun için gerekli ders notları HTML (Hyper Text Markup Language) adı verilen bir işaretleme dili kullanılarak yazılırsa kolaylıkla internet ortamına taşınırlar. Ancak gerek bu aşamada gerekse diğer aşamalarda eğitmene yeterli teknik destek sağlanmalıdır. 4.6. Değerlendirme Yapılacak sınavlarla verilen eğitimin geri beslemesi alınarak çeşitli sonuçlara ulaşılabilinir. Sınav konusunda aşağıda sıralandığı gibi, çeşitli görüşler vardır. ¦ Sınavlar, merkezi olarak yapılmalıdır. Katılımcılar sınavlara ya tek bir merkezde ya da belirlenmiş bölgelere giderek katılmalıdırlar. ¦ Sınavlar eş zamanlı veya eşzamansız olarak katılımcıların bulundukları yerlerdeki bilgisayarlar vasıtasıyla gerçekleştirilmelidir. 5. SONUÇ VE ÖNERİLER Eğitim, bir ülkenin ekonomik, sosyal ve politik gelişimde temel oluşturan bir unsur olup, günümüzde nasıl daha iyi verileceği tartışılmaktadır. Bu bağlamda, gelişmiş ülkelerin her geçen gün daha çok yaygınlaştırdıkları internete dayalı uzaktan eğitim olgusu, ülkemiz açısından da yadsınamaz bir öneme sahiptir. Genel kabul görmeye başlayan bu olgunun, ülkemiz koşullarında da yaygınlaştırılıp, etkinliğinin sağlanması amacıyla aşağıdaki hususların yerine getirilmesi önemlidir: >Uzaktan eğitim ve özellikle internete dayalı uzaktan eğitime bir ütopya olarak değil hemen gerçekleştirilecek bir proje olarak bakılmalı ve ulusal ve uluslararası çevrelerin (DPT, Dünya Bankası, UNESCO, UNDP gibi) finansal desteği sağlanmalıdır. >Bilgisayar ve iletişim altyapısına önemli yatırımlar yapılarak, internet ortamında eğitime olanak tanınmalıdır. >Ülkemizdeki eğitim kurumları çok kısa bir zamanda kendi modellerini ortaya koyarak projeyi hayata geçirmelidirler. Bununla birlikte, eğitim ağı sadece üniversiteler ve mühendislik konuları ile sınırlı kalmayıp, zamanla diğer konular ile ilgili resmi ve özel kuruluşları da kapsayacak şekilde genişletilmelidir. >Kendini geliştirmek ve yenilemek isteyenlerin kişisel gelişimlerine katkıda bulunacak ve günün şartlarına göre değişecek “Yabancı Dil Öğrenme”, Bilgisayar Öğrenme”, vb. bir çok konuda eğitim verilebilmelidir. >Geniş kitlelere ulaşacak “uzaktan eğitim” programları geliştirilirken “yüzyüze eğitim” in avantajlarını yakalayacak yaratıcı tasarımlar düşünülmelidir. >İnternete dayalı eğitimin etkin uygulanabilmesi için, kurum ve kuruluşların tamamına internet erişim olanağı sağlanmalı, internet erişimi bir ödül olarak sunulmamalıdır. >İnternete dayalı uzaktan eğitim modellerinin yerinde kullanılmaları ve ehliyetli kişi ve kurumlar tarafından uygulanmaları önemlidir. >İnternete dayalı uzaktan eğitim modeli, “öğrenen bireyden öğrenen topluma ulaşabilmeyi” hedeflemelidir. KAYNAKÇA * Akın, Cahit. Her Yönüyle İnternet. İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım, 1996. * Başaran, Seren ve Bengisu Tulu. “Bilişim Çağında Asenkron Eğitim Ağlarının Konumu”, 5 nci İnternet Konferansı Tebliğleri, Ankara, 19-21 Kasım 1999. * Bates, Tony. “The Future Of Learning”, Türkiye İkinci Uluslararası Uzaktan Eğitim Sempozyumu’nda Sunulan Bildiri, 4-8 Mayıs 1998. * BT Haber, 15-21 Kasım, 1999, s.28. * Çetiner, M. Hakan. Çiğdem Gencel ve Y.Murat Erten. “İnternete Dayalı Uzaktan Eğitim ve Çoklu Ortam Uygulamaları”, 5 nci İnternet Konferansı Tebliğleri, Ankara, 19-21 Kasım 1999. * Demiray, Uğur. Açıköğretim Fakültesi Mezunlarının Sektördeki Konumları, Uzaktan Eğitim. Ankara: Ünal Ofset, 1999. * “Distance Education and Self-Learning”, Lomonosov Moscow State University Conference, 3-5 October 1999. * EITO (European Information Technology Observatory) Raporu ve İnterpro Pazar Araştırma Merkezi. Haftalık Bilgi ve İletişim Teknolojileri Gazetesi, , 15-21 Kasım 1999, Sayı.243, s.28. * Farinetti, Laura. “New Technologies and Education-Based Multimedia Applications for Training and Education Workshop”, İnternet-Based Multimedia for Training and Education. 4-9 Ekim 1999, Antalya. * Farinetti, Loura. “New Technologies and education”, İnternet-Based Multimedia for Training and Education. 4-9 Ekim 1999, Antalya. * Geleceğin Eğitiminde Uzaktan Eğitim Yöntemi. Ankara: EDOK Yayınları, 1997. * Gibson, Chere Campbell. “Supporting The Distance Learner In Context”, Türkiye İkinci Uluslararası Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 4-8 Mayıs 1998, Ankara. * İnternet ve Uzaktan Eğitim, http://www.info.fedu.metu.edu.tr/ * İTÜ, Ulusal Projeler, http://www2.itü.edu.tr/~uzem/pro2.htm * İTÜ, Uzaktan Eğitim Projesi, http://www.ehb.itü.edu.tr/~uzem/özet.htm * Meriwether, Crystal K. “Acceptable Use Policies For Internet-Linked Primary-Secondary Schools”, Türkiye İkinci Uluslararası Uzaktan Eğitim Sempozyumu Tebliğleri, 4-8 Mayıs 1998. * New York Times, 12 Kasım 1999. * ODTÜ, Eğitim Fakültesinin Değişen Yüzü, http://www.po.metu.edu.tr/buhafta/bh499.html * ODTÜ, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, http://www.po.metu.edu.tr/buhafta/bh502.html * Strategy Group Report, New York Times. 12 Kasım 1999. * Varoğlu, A. Kadir ve Yavuz Ercil. “Yönetici Eğitiminde Modern Eğitim Yöntem ve Teknolojilerinin Kullanılması”, Kara Harp Okulu, Ankara, 1996. * Yücel, Can. “İnternet Hatlarında Verimliliğin Arttırılması”, 5 nci İnternet Konferansı, Ankara, 19-21 Kasım 1999. 14